Projectorganisatie (projectleider met projectteam)
De projectorganisatie is verantwoordelijk voor het organiseren en monitoren van het project. De projectgroep faciliteert processen, begeleidt deelnemers, zorgt voor verbinding tussen betrokkenen, neemt initiatieven, zorgt voor samenhang. De projectorganisatie vervult een belangrijke rol in het vormen van de cultuur binnen het project. Er wordt regelmatige verslag uitgebracht over de voortgang van het project aan de stuurgroep. De projectorganisatie van dit werkpakket is verantwoordelijk voor de fasen 0 tot en met 3.
Ontwikkelen van een blauwdruk voor de droomschool (visieteam)
Dit visieteam van de droomschool vormt het hart van het project. Deze heeft als doel om onderzoek te doen naar de dromen en deze te verwerken in een houtskoolschets om zo te komen tot een blauwdruk van de droomschool. Het visieteam bestaat uit het project team van de Woutertje van Leyden, aangevuld door een ouderfeedbackteam, een leerlingteam, en innovatieve docenten van bestaande PROOscholen. Het projectteam van de Droomschool begeleidt deze onderzoeksgroep in overleg met de directeur bestuurder van PROOLeiden, Marton de Pinth en de Hogeschool Leiden, Ellie van der Geest.
Leden van de onderzoeksgroep hebben ruimte om vanuit hun droom van onderwijs een blauwdruk te ontwerpen. Zij integreren hierin de inspiratie van de Droomcolleges, bestaande innovaties op PROOscholen en externe inspiratie van literatuur en voorbeelden van vernieuwende scholen in binnen- en buitenland. Er wordt een verbinding gemaakt met innovatief opleiden op de PABO Hogeschool Leiden
Pilots/ Proeftuinen realiseren in de scholen van PROOLeiden
Binnen de organisatie zijn al veel initiatieven[1] om onderwijs eigentijdser te maken. Op de bestaande scholen kunnen (kleinschalige) vernieuwende experimenten uitgevoerd worden. Deze experimenten worden deels ondersteund door het projectteam van De Droomschool en werkstudenten van De PABO Hogeschool Leiden. Leraren en directies van bestaande scholen kunnen inspiratie opdoen voor innovaties tijdens de Droomcolleges. Ook kunnen ze kennis en ervaring van eigen innovaties inbrengen in de Droomcolleges.
Deze experimenten leveren kennis op voor scholen, dragen bij aan de onderzoekende houding van de leerkracht, het professionaliseren van de leerkracht en het ontwikkelen van de blauwdruk van de droomschool. Door dit soort experimenten ontstaat verbinding tussen scholen en met het project.
Organisatie van kennisdeling & verbinding
Dit werkpakket is expliciet om inspiratie te bieden voor mogelijke innovaties en omkennisdeling te faciliteren. De PROO Academie speelt hierin een belangrijke rol. Via de PROO Academie kunnen leraren en directies deelnemen aan zogenaamde Droomcolleges, waarin steeds een innovaties onderwerp centraal staat.
Scholen kunnen de Droomcolleges mede vormgeven, aansluitend op de innovaties waar ze mee bezig zijn. Scholen die naar aanleiding van de Droomcolleges een nieuwe innovatie willen opstarten, kunnen hiervoor begeleiding krijgen van het Droomschool projectteam en werkstudenten van de Pabo Hogeschool Leiden.
Daarnaast deelt De Droomschool kennis met andere Leidse scholen en maatschappelijke partijen via De Leidse Aanpak, Het Leidse Onderwijsfestival en andere evenementen en mogelijkheden die zich voordoen.

Weergave van de samenwerking tussen Visieteam Droomschool, PROO Academie, themateams, pilots op de PROO scholen:
Scholen krijgen ondersteuning bij innovatie en ontwikkeling vanuit het themateam
In een themateam werken docenten en studenten samen aan innovaties
De docent krijgt professionaliseringsmogelijkheden in het themateam en ontwikkelt innovatie
De docent geeft input aan het visieteam van De Droomschool
De themateams werken samen met de PROO Academie in de Droomcolleges
Onderzoek door studenten en het vormgeven van stages
Er is een groep van 4-5 werkstudenten beschikbaar voor ondersteuning van de Droomschool activiteiten. Deze werkstudenten hebben de volgende taken:
- Onderzoek ter ondersteuning en invulling van de Droomcolleges en andere Droomschool activiteiten.
- Ondersteuning van innovaties op de scholen door:
- Literatuuronderzoek
- Ondersteuning bij de (praktische) voorbereiding van innovatieve lessen
- Ondersteuning in de klas tijdens de innovatieve lessen.
Binnen het curriculum van pabo Hogeschool Leiden doen studenten ieder jaar het vak 'visies en onderwijsconcepten'. Een deel van de studenten kan meedenken in het ontwerp van de droomschool. De concrete opdrachtformulering wordt opgesteld door de docenten van pabo en de leden van de onderzoeksgroep.
In samenwerking met de Pabo Hogeschool Leiden wordt een nieuw ontwerp gemaakt voor de invulling van de stages. Het doel hiervan is dat studenten op een innovatieve manier leren werken, zodat zij de vaardigheden gaan beheersen die nodig zijn om op een innovatieve school te werken. Het tweede doel is dat deze studenten in staat zijn om na hun studie innovaties binnen de scholen te brengen.
Projectorganisatie & voorbereiding realiseren school
Dit werkpakket is afhankelijk van de mogelijke samensmelting van De Droomschool met de Woutertje van Leyden. Het projectteam van de Woutertje van Leyden speelt een belangrijke rol in het visieteam van De Droomschool, zodat deze samensmelting mogelijk is. In de fase van realisatie van De Droomschool zullen extra partijen betrokken worden bij De Droomschool zoals een kwartiermaker/schoolleider van de school, de directeur-bestuurder, beleidsmedewerkers onderwijs & huisvesting, een architect en de gemeente Leiden. Om een goede transitie van fase 3 naar 4 te bewerkstelligen wordt de projectgroep vanaf kwartaal 1 2017 opgestart (in fase 2). De projectgroep is verantwoordelijk voor:
- projectorganisatie
- financieel beheer realisatiefase
- interne en externe communicatie, profilering van de school
- realiseren van huisvesting en inrichting (ontwerp, vergunningen, aanbesteding etc.)
- organiseren van professionalisering van leerkrachten
Maak jouw eigen website met JouwWeb